Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Magtstatens transformationer. En begrebshistorisk og historiografisk undersøgelse : The Transformations of the "Power State" (Machtstaat): The History of an Historiographical and Political Concept. / Olden-Jørgensen, Sebastian.

In: Historisk Tidsskrift, Vol. 108, No. 1, 2008, p. 30-65.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Olden-Jørgensen, S 2008, 'Magtstatens transformationer. En begrebshistorisk og historiografisk undersøgelse: The Transformations of the "Power State" (Machtstaat): The History of an Historiographical and Political Concept', Historisk Tidsskrift, vol. 108, no. 1, pp. 30-65.

APA

Olden-Jørgensen, S. (2008). Magtstatens transformationer. En begrebshistorisk og historiografisk undersøgelse: The Transformations of the "Power State" (Machtstaat): The History of an Historiographical and Political Concept. Historisk Tidsskrift, 108(1), 30-65.

Vancouver

Olden-Jørgensen S. Magtstatens transformationer. En begrebshistorisk og historiografisk undersøgelse: The Transformations of the "Power State" (Machtstaat): The History of an Historiographical and Political Concept. Historisk Tidsskrift. 2008;108(1):30-65.

Author

Olden-Jørgensen, Sebastian. / Magtstatens transformationer. En begrebshistorisk og historiografisk undersøgelse : The Transformations of the "Power State" (Machtstaat): The History of an Historiographical and Political Concept. In: Historisk Tidsskrift. 2008 ; Vol. 108, No. 1. pp. 30-65.

Bibtex

@article{323197f0c39411dd8ca2000ea68e967b,
title = "Magtstatens transformationer. En begrebshistorisk og historiografisk unders{\o}gelse: The Transformations of the {"}Power State{"} (Machtstaat): The History of an Historiographical and Political Concept",
abstract = "Magtstaten har siden midten af 1980'erne v{\ae}ret et begreb i nordisk historieforskning. Det blev lanceret af Leon Jespersen i 1984 og blev styrende for et nordisk forskningsprojekt om den tidligt moderne stat. Knud J.V. Jespersen strammede og {\ae}ndrede begrebet i sin Danmarks historie bind 3 (1989) og udr{\aa}bte det til et nyt forskningsparadigme. Magtstaten som begreb har dog kun haft begr{\ae}nset succes og anvendes i meget varierende betydning, oftest blot som en suggestiv betegnelse p{\aa} en st{\ae}rk eller styrket stat med et st{\ae}rkt milit{\ae}rt isl{\ae}t. En eftersporing af magtstatens tyske begrebshistorie peger p{\aa} r{\o}dder i den s{\aa}kaldte borussianisme, men antyder ogs{\aa}, at Knud J.V. Jespersens magtstatsbegreb (den autonome stat) egentlig foruds{\ae}tter en filosofisk idealisme for at kunne h{\ae}nge sammen. Leon Jespersens oprindelige magtstatsbegreb er derimod s{\aa} diffust, at det er uandvendeligt. Man b{\o}r i stedet tale om den tidlig moderne stat for p{\aa} den m{\aa}de at placere modernitetstanken og -problemet i centrum.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, magtstat, tidlig moderne, Leon Jespersen, milit{\ae}rstat, Heinrich von Treitschke, Borussianisme, begrebshistorie, historiografi, power state, early modern, Leon Jespersen, military state, Heinrich von Treitschke, Borussianism, history of concepts, historiography",
author = "Sebastian Olden-J{\o}rgensen",
year = "2008",
language = "Dansk",
volume = "108",
pages = "30--65",
journal = "Historisk Tidsskrift",
issn = "0106-4991",
publisher = "Den danske historiske Forening",
number = "1",

RIS

TY - JOUR

T1 - Magtstatens transformationer. En begrebshistorisk og historiografisk undersøgelse

T2 - The Transformations of the "Power State" (Machtstaat): The History of an Historiographical and Political Concept

AU - Olden-Jørgensen, Sebastian

PY - 2008

Y1 - 2008

N2 - Magtstaten har siden midten af 1980'erne været et begreb i nordisk historieforskning. Det blev lanceret af Leon Jespersen i 1984 og blev styrende for et nordisk forskningsprojekt om den tidligt moderne stat. Knud J.V. Jespersen strammede og ændrede begrebet i sin Danmarks historie bind 3 (1989) og udråbte det til et nyt forskningsparadigme. Magtstaten som begreb har dog kun haft begrænset succes og anvendes i meget varierende betydning, oftest blot som en suggestiv betegnelse på en stærk eller styrket stat med et stærkt militært islæt. En eftersporing af magtstatens tyske begrebshistorie peger på rødder i den såkaldte borussianisme, men antyder også, at Knud J.V. Jespersens magtstatsbegreb (den autonome stat) egentlig forudsætter en filosofisk idealisme for at kunne hænge sammen. Leon Jespersens oprindelige magtstatsbegreb er derimod så diffust, at det er uandvendeligt. Man bør i stedet tale om den tidlig moderne stat for på den måde at placere modernitetstanken og -problemet i centrum.

AB - Magtstaten har siden midten af 1980'erne været et begreb i nordisk historieforskning. Det blev lanceret af Leon Jespersen i 1984 og blev styrende for et nordisk forskningsprojekt om den tidligt moderne stat. Knud J.V. Jespersen strammede og ændrede begrebet i sin Danmarks historie bind 3 (1989) og udråbte det til et nyt forskningsparadigme. Magtstaten som begreb har dog kun haft begrænset succes og anvendes i meget varierende betydning, oftest blot som en suggestiv betegnelse på en stærk eller styrket stat med et stærkt militært islæt. En eftersporing af magtstatens tyske begrebshistorie peger på rødder i den såkaldte borussianisme, men antyder også, at Knud J.V. Jespersens magtstatsbegreb (den autonome stat) egentlig forudsætter en filosofisk idealisme for at kunne hænge sammen. Leon Jespersens oprindelige magtstatsbegreb er derimod så diffust, at det er uandvendeligt. Man bør i stedet tale om den tidlig moderne stat for på den måde at placere modernitetstanken og -problemet i centrum.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - magtstat