At danne mennesket til menneske: Om begrebet fornuft i pædagogisk tænkning og praksis i den nordeuropæiske oplysningsdebat.
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Artiklen undersøger, hvordan begrebet fornuft blev forstået og forklaret i 1700-tallets pædagogiske reformer og debatter i Det Tysk-romerske Rige, Danmark og Norge. På baggrund af pietistisk og patriotisk kildemateriale bliver det diskuteret, i hvilket omfang fornuft blev forstået som et kognitivt og adfærdsformende begreb. Det er et hovedargument i artiklen, at den pædagogiske forståelse af, hvordan undervisningen skulle udvikle og danne barnets fornuft, ikke blot handlede om at skabe logisk tænkning, men også om at styrke barnets følelse af empati og dets sociale færdigheder.
Original language | Danish |
---|---|
Article number | 3 |
Journal | Norsk Pedagogisk Tidsskrift |
Volume | 106 |
Issue number | 3 |
Pages (from-to) | 214-225 |
Number of pages | 12 |
DOIs | |
Publication status | Published - 2022 |
- Faculty of Humanities
Research areas
ID: 316155125