At danne mennesket til menneske: Om begrebet fornuft i pædagogisk tænkning og praksis i den nordeuropæiske oplysningsdebat.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

At danne mennesket til menneske : Om begrebet fornuft i pædagogisk tænkning og praksis i den nordeuropæiske oplysningsdebat. . / Engelhardt, Juliane.

In: Norsk Pedagogisk Tidsskrift , Vol. 106, No. 3, 3, 2022, p. 214-225.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Engelhardt, J 2022, 'At danne mennesket til menneske: Om begrebet fornuft i pædagogisk tænkning og praksis i den nordeuropæiske oplysningsdebat. ', Norsk Pedagogisk Tidsskrift , vol. 106, no. 3, 3, pp. 214-225. https://doi.org/10.18261/npt.106.3.4

APA

Engelhardt, J. (2022). At danne mennesket til menneske: Om begrebet fornuft i pædagogisk tænkning og praksis i den nordeuropæiske oplysningsdebat. . Norsk Pedagogisk Tidsskrift , 106(3), 214-225. [3]. https://doi.org/10.18261/npt.106.3.4

Vancouver

Engelhardt J. At danne mennesket til menneske: Om begrebet fornuft i pædagogisk tænkning og praksis i den nordeuropæiske oplysningsdebat. . Norsk Pedagogisk Tidsskrift . 2022;106(3):214-225. 3. https://doi.org/10.18261/npt.106.3.4

Author

Engelhardt, Juliane. / At danne mennesket til menneske : Om begrebet fornuft i pædagogisk tænkning og praksis i den nordeuropæiske oplysningsdebat. . In: Norsk Pedagogisk Tidsskrift . 2022 ; Vol. 106, No. 3. pp. 214-225.

Bibtex

@article{1186dfb4226943b2b1066e211528a95f,
title = "At danne mennesket til menneske: Om begrebet fornuft i p{\ae}dagogisk t{\ae}nkning og praksis i den nordeurop{\ae}iske oplysningsdebat. ",
abstract = "Artiklen unders{\o}ger, hvordan begrebet fornuft blev forst{\aa}et og forklaret i 1700-tallets p{\ae}dagogiske reformer og debatter i Det Tysk-romerske Rige, Danmark og Norge. P{\aa} baggrund af pietistisk og patriotisk kildemateriale bliver det diskuteret, i hvilket omfang fornuft blev forst{\aa}et som et kognitivt og adf{\ae}rdsformende begreb. Det er et hovedargument i artiklen, at den p{\ae}dagogiske forst{\aa}else af, hvordan undervisningen skulle udvikle og danne barnets fornuft, ikke blot handlede om at skabe logisk t{\ae}nkning, men ogs{\aa} om at styrke barnets f{\o}lelse af empati og dets sociale f{\ae}rdigheder.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, fornuft, pietisme, patriotisme, sekularisering, Kant",
author = "Juliane Engelhardt",
year = "2022",
doi = "10.18261/npt.106.3.4",
language = "Dansk",
volume = "106",
pages = "214--225",
journal = "Norsk Pedagogisk Tidsskrift ",
number = "3",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - At danne mennesket til menneske

T2 - Om begrebet fornuft i pædagogisk tænkning og praksis i den nordeuropæiske oplysningsdebat.

AU - Engelhardt, Juliane

PY - 2022

Y1 - 2022

N2 - Artiklen undersøger, hvordan begrebet fornuft blev forstået og forklaret i 1700-tallets pædagogiske reformer og debatter i Det Tysk-romerske Rige, Danmark og Norge. På baggrund af pietistisk og patriotisk kildemateriale bliver det diskuteret, i hvilket omfang fornuft blev forstået som et kognitivt og adfærdsformende begreb. Det er et hovedargument i artiklen, at den pædagogiske forståelse af, hvordan undervisningen skulle udvikle og danne barnets fornuft, ikke blot handlede om at skabe logisk tænkning, men også om at styrke barnets følelse af empati og dets sociale færdigheder.

AB - Artiklen undersøger, hvordan begrebet fornuft blev forstået og forklaret i 1700-tallets pædagogiske reformer og debatter i Det Tysk-romerske Rige, Danmark og Norge. På baggrund af pietistisk og patriotisk kildemateriale bliver det diskuteret, i hvilket omfang fornuft blev forstået som et kognitivt og adfærdsformende begreb. Det er et hovedargument i artiklen, at den pædagogiske forståelse af, hvordan undervisningen skulle udvikle og danne barnets fornuft, ikke blot handlede om at skabe logisk tænkning, men også om at styrke barnets følelse af empati og dets sociale færdigheder.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - fornuft, pietisme, patriotisme, sekularisering, Kant

U2 - 10.18261/npt.106.3.4

DO - 10.18261/npt.106.3.4

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 106

SP - 214

EP - 225

JO - Norsk Pedagogisk Tidsskrift

JF - Norsk Pedagogisk Tidsskrift

IS - 3

M1 - 3

ER -

ID: 316155125