Pre-larp workshops as learning situations: Matching intentions with outcome

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Standard

Pre-larp workshops as learning situations : Matching intentions with outcome. / Bruun, Jesper.

Think Larp: Academic Writings from KP2011. ed. / Thomas Duus Henriksen; Valdemar Kølle; Christian Bierlich; Kasper Friis Hansen. 1. ed. 2011. p. 194-215.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Harvard

Bruun, J 2011, Pre-larp workshops as learning situations: Matching intentions with outcome. in T Duus Henriksen, V Kølle, C Bierlich & K Friis Hansen (eds), Think Larp: Academic Writings from KP2011. 1 edn, pp. 194-215.

APA

Bruun, J. (2011). Pre-larp workshops as learning situations: Matching intentions with outcome. In T. Duus Henriksen, V. Kølle, C. Bierlich, & K. Friis Hansen (Eds.), Think Larp: Academic Writings from KP2011 (1 ed., pp. 194-215)

Vancouver

Bruun J. Pre-larp workshops as learning situations: Matching intentions with outcome. In Duus Henriksen T, Kølle V, Bierlich C, Friis Hansen K, editors, Think Larp: Academic Writings from KP2011. 1 ed. 2011. p. 194-215

Author

Bruun, Jesper. / Pre-larp workshops as learning situations : Matching intentions with outcome. Think Larp: Academic Writings from KP2011. editor / Thomas Duus Henriksen ; Valdemar Kølle ; Christian Bierlich ; Kasper Friis Hansen. 1. ed. 2011. pp. 194-215

Bibtex

@inbook{97832200fa0c41f88448f9d9112fecb3,
title = "Pre-larp workshops as learning situations: Matching intentions with outcome",
abstract = "I dette kapitel udforskes ligheder mellem pr{\ae}rollespilsworkshops og undervisningssituationer ved at bruge constructive alignment som en designramme. Analogien mellem workshops og undervisning udvikles ved at analysere, hvordan deltagere og arrang{\o}rer arbejder med rollespilsv{\ae}rkt{\o}jet ars armandi i de workshops som blev afholdt f{\o}r rollespillet Delirium (2010). Nogle af aktiviteterne i en pr{\ae}rollespilsworkshop minder meget om undervisnings- og l{\ae}ringsaktiviteter i universitetskurser der s{\o}ger at anvende konstruktivistisk tankegang. Begrebet tilsigtede l{\ae}ringsresultater (intended learning outcome) indf{\o}res som en m{\aa}de at strukturere aktiviteter. Analogien mellem et helt rollespilsforl{\o}b og et undervisningsforl{\o}b udarbejdes for at inspirere til yderligere brug og udvikling af l{\ae}ringsteorier i designet af pr{\ae}rollespilsworkshops. I diskussionen vises det, at der i strukturen i pr{\ae}rollespilsworkshops mangler et begreb, der svarer til tilsigtede l{\ae}ringsresultater og det diskuteres, om dette begreb kan hj{\ae}lpe med planl{\ae}gning og udf{\o}relse af pr{\ae}rollespilsworkshops ved at matche de tilsigtede resultater med workshopaktiviteterne. Det konkluderes, at det forekommer rimeligt at forske yderligere i, hvordan pr{\ae}rollespilsworkshops som forberedelse til rollespil kan drage fordel af forskning p{\aa} uddannelsesomr{\aa}det.",
keywords = "Faculty of Science, analogy, ars armandi, constructive alignment, larp, pre-larp, workshop",
author = "Jesper Bruun",
year = "2011",
month = feb,
day = "17",
language = "English",
isbn = "978-87-92507-04-4",
pages = "194--215",
editor = "{Duus Henriksen}, Thomas and K{\o}lle, {Valdemar } and Christian Bierlich and {Friis Hansen}, Kasper",
booktitle = "Think Larp",
edition = "1",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Pre-larp workshops as learning situations

T2 - Matching intentions with outcome

AU - Bruun, Jesper

PY - 2011/2/17

Y1 - 2011/2/17

N2 - I dette kapitel udforskes ligheder mellem prærollespilsworkshops og undervisningssituationer ved at bruge constructive alignment som en designramme. Analogien mellem workshops og undervisning udvikles ved at analysere, hvordan deltagere og arrangører arbejder med rollespilsværktøjet ars armandi i de workshops som blev afholdt før rollespillet Delirium (2010). Nogle af aktiviteterne i en prærollespilsworkshop minder meget om undervisnings- og læringsaktiviteter i universitetskurser der søger at anvende konstruktivistisk tankegang. Begrebet tilsigtede læringsresultater (intended learning outcome) indføres som en måde at strukturere aktiviteter. Analogien mellem et helt rollespilsforløb og et undervisningsforløb udarbejdes for at inspirere til yderligere brug og udvikling af læringsteorier i designet af prærollespilsworkshops. I diskussionen vises det, at der i strukturen i prærollespilsworkshops mangler et begreb, der svarer til tilsigtede læringsresultater og det diskuteres, om dette begreb kan hjælpe med planlægning og udførelse af prærollespilsworkshops ved at matche de tilsigtede resultater med workshopaktiviteterne. Det konkluderes, at det forekommer rimeligt at forske yderligere i, hvordan prærollespilsworkshops som forberedelse til rollespil kan drage fordel af forskning på uddannelsesområdet.

AB - I dette kapitel udforskes ligheder mellem prærollespilsworkshops og undervisningssituationer ved at bruge constructive alignment som en designramme. Analogien mellem workshops og undervisning udvikles ved at analysere, hvordan deltagere og arrangører arbejder med rollespilsværktøjet ars armandi i de workshops som blev afholdt før rollespillet Delirium (2010). Nogle af aktiviteterne i en prærollespilsworkshop minder meget om undervisnings- og læringsaktiviteter i universitetskurser der søger at anvende konstruktivistisk tankegang. Begrebet tilsigtede læringsresultater (intended learning outcome) indføres som en måde at strukturere aktiviteter. Analogien mellem et helt rollespilsforløb og et undervisningsforløb udarbejdes for at inspirere til yderligere brug og udvikling af læringsteorier i designet af prærollespilsworkshops. I diskussionen vises det, at der i strukturen i prærollespilsworkshops mangler et begreb, der svarer til tilsigtede læringsresultater og det diskuteres, om dette begreb kan hjælpe med planlægning og udførelse af prærollespilsworkshops ved at matche de tilsigtede resultater med workshopaktiviteterne. Det konkluderes, at det forekommer rimeligt at forske yderligere i, hvordan prærollespilsworkshops som forberedelse til rollespil kan drage fordel af forskning på uddannelsesområdet.

KW - Faculty of Science

KW - analogy

KW - ars armandi

KW - constructive alignment

KW - larp

KW - pre-larp

KW - workshop

M3 - Book chapter

SN - 978-87-92507-04-4

SP - 194

EP - 215

BT - Think Larp

A2 - Duus Henriksen, Thomas

A2 - Kølle, Valdemar

A2 - Bierlich, Christian

A2 - Friis Hansen, Kasper

ER -

ID: 32135034