Pre-larp workshops as learning situations: Matching intentions with outcome

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

I dette kapitel udforskes ligheder mellem prærollespilsworkshops og undervisningssituationer ved at bruge constructive alignment som en designramme. Analogien mellem workshops og undervisning udvikles ved at analysere, hvordan deltagere og arrangører arbejder med rollespilsværktøjet ars armandi i de workshops som blev afholdt før rollespillet Delirium (2010). Nogle af aktiviteterne i en prærollespilsworkshop minder meget om undervisnings- og læringsaktiviteter i universitetskurser der søger at anvende konstruktivistisk tankegang. Begrebet tilsigtede læringsresultater (intended learning outcome) indføres som en måde at strukturere aktiviteter. Analogien mellem et helt rollespilsforløb og et undervisningsforløb udarbejdes for at inspirere til yderligere brug og udvikling af læringsteorier i designet af prærollespilsworkshops. I diskussionen vises det, at der i strukturen i prærollespilsworkshops mangler et begreb, der svarer til tilsigtede læringsresultater og det diskuteres, om dette begreb kan hjælpe med planlægning og udførelse af prærollespilsworkshops ved at matche de tilsigtede resultater med workshopaktiviteterne. Det konkluderes, at det forekommer rimeligt at forske yderligere i, hvordan prærollespilsworkshops som forberedelse til rollespil kan drage fordel af forskning på uddannelsesområdet.

Translated title of the contributionPrærollespilsworkshops anskuet som læringssituationer: Tilpasning af intentioner med resultater
Original languageEnglish
Title of host publicationThink Larp : Academic Writings from KP2011
EditorsThomas Duus Henriksen, Valdemar Kølle, Christian Bierlich, Kasper Friis Hansen
Number of pages17
Publication date17 Feb 2011
Edition1
Pages194-215
Chapter3
ISBN (Print)978-87-92507-04-4
Publication statusPublished - 17 Feb 2011

ID: 32135034