Sub Luna: Kosmologier, religion og videnskab i antikken

Research output: Book/ReportPh.D. thesisResearch

Standard

Sub Luna : Kosmologier, religion og videnskab i antikken. / Rosenløv, Jesper.

Københavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet : L'Erma di Bretschneider, 2008. 218 p.

Research output: Book/ReportPh.D. thesisResearch

Harvard

Rosenløv, J 2008, Sub Luna: Kosmologier, religion og videnskab i antikken. L'Erma di Bretschneider, Københavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet.

APA

Rosenløv, J. (2008). Sub Luna: Kosmologier, religion og videnskab i antikken. L'Erma di Bretschneider.

Vancouver

Rosenløv J. Sub Luna: Kosmologier, religion og videnskab i antikken. Københavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet: L'Erma di Bretschneider, 2008. 218 p.

Author

Rosenløv, Jesper. / Sub Luna : Kosmologier, religion og videnskab i antikken. Københavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet : L'Erma di Bretschneider, 2008. 218 p.

Bibtex

@phdthesis{81ee56e004a111deb05e000ea68e967b,
title = "Sub Luna: Kosmologier, religion og videnskab i antikken",
abstract = " Afhandlingen, Sub luna- kosmologier, religion og videnskab i antikken, unders{\o}ger de antikke forestillinger om naturens og universets indretning samt menneskets placering i verden s{\aa}ledes som dette kommer til udtryk i de kosmologiske teorier, der formuleredes i den antikke videnskabelige eller naturfilosofiske litteratur. I denne forbindelse inddrages de religi{\o}se rammer som de naturfilosofiske forfattere reagerede imod, men samtidig var afh{\ae}ngige af eller omformulerede under udviklingen af egne teorier om universet og mennesket. Hovedsigtet for unders{\o}gelsen er s{\aa}ledes den rolle og betydning religi{\o}se forestillinger indtog i de antikke kosmologier og i forl{\ae}ngelse heraf en klarl{\ae}gning af forholdet mellem religion og det, der kunne kaldes antik naturl{\ae}re eller naturfilosofi.  Unders{\o}gelsen omfatter den gr{\ae}sk-romerske verden i perioden fra f{\o}rsokratikerne til mellemplatonikerne). Kildematerialet begr{\ae}nses til den antikke faglitteratur, hvori kosmologiske overvejelser optr{\ae}der eller indirekte m{\aa} foruds{\ae}ttes. Det vil prim{\ae}rt sige videnskabelige, akademiske eller naturfilosofiske tekster. Den indledende del (afs.2.1-9) med titlen Verdens grundvold omhandler udviklingen inden for de grundl{\ae}ggende fysiske eller fysiologiske forestillinger. Denne del af afhandlingen tjener som en afklaring af hovedstr{\o}mningerne indenfor den antikke natur- og gudel{\ae}re. Her unders{\o}ges hovedstr{\o}mningerne inden for opfattelsen og udforskningen af det man kunne kalde verdens grundvold. Hvorp{\aa} hviler kosmos' eksistens og natur? Hvad er den grundl{\ae}ggende ontologi og hvad menes de fysiske grundrealiteter at v{\ae}re: alts{\aa} verdens tilblivelse, struktur og grundbestanddele. P{\aa} den anden side - og parallelt med dette - unders{\o}ger denne del, hvorledes filosofferne forholder sig til religionen, og hvorvidt og hvorledes de religionsfilosofiske hovedstr{\o}mninger spiller en rolle for de svar og de teorier, disse udviklede p{\aa} det mere overordnede kosmologiske plan.  De n{\ae}ste to dele af afhandlingen videref{\o}rer unders{\o}gelsen indenfor to mere specifikke fagfelter. Anden del, Himmel og jord (afs.3.1-9), omhandler s{\aa}ledes astronomien og omfatter en analyse af hovedstr{\o}mningerne indenfor den antikke astronomi med s{\ae}rlig fokus p{\aa} de religi{\o}se implikationer heraf. Hvad udg{\o}r universets og himmellegemernes natur og bestanddele? Hvad for{\aa}rsager himmellegemernes bev{\ae}gelser og hvilken indflydelse menes disse legemer at have p{\aa} livet p{\aa} Jorden - hvorfor og hvorledes?   Tredje del af unders{\o}gelsen, Mennesket og kosmos (afs.4.1-9), behandler de levende v{\ae}sner, herunder prim{\ae}rt mennesket, dets natur samt forhold til og plads i verden. Alts{\aa} antropologien, psykologien og l{\ae}gekunsten med s{\ae}rlig fokus p{\aa} de overvejelser, der afspejler forestillinger om forholdet mellem menneskets fysiologiske natur, legemet, livskraften, de sj{\ae}lelige evner og hele m{\aa}let med den menneskelige tilv{\ae}relse. Hvad er et velfungerende menneske b{\aa}de i medicinsk, psykologisk og i kosmologisk forstand, hvis dette overhovedet lader sig adskille?  Unders{\o}gelsens afsluttende del, Konklusioner og perspektiver (afs.5.1-3), opstiller ud fra en r{\ae}kke konkluderende betragtninger vedr{\o}rende den antikke naturfilosofi og videnskab og dennes forhold til det religi{\o}se en r{\ae}kke mulige videre perspektiver af unders{\o}gelsens resultater. Som konklusion kan der ikke tales om en generel sekularisering eller afmytologisering af den antikke naturfilosofi, astronomi eller den basale antropologi. I flere af de mest toneangivende systemer, som vi har et sammenh{\ae}ngende kendskab til, stod Gud eller det guddommelige i sidste ende som verdensordenens ophav og grundvold, hvorfor der ikke skelnes mellem virkende kr{\ae}fter i naturen og det guddommelige.  F.eks. havde det i sidste ende en religi{\o}s begrundelse, at himmellegemerne burde bev{\ae}ge sig i cirkler. S{\aa}dan m{\aa}tte det guddommelige bev{\ae}ge sig. Forestillinger om planetguder og filosofiske spekulationer over universets guddommelighed efterlader med f{\aa} undtagelser langt fra et indtryk af et afpersonificeret, 'affortryllet' eller livl{\o}st himmelrum, men snarere af et animeret verdensalt, omfattende guddommelige himmellegemer, der tilmed til tider opfattes som ud{\o}vende indflydelse p{\aa} jordiske begivenheder og den menneskelige sk{\ae}bne. For at n{\aa} m{\aa}let for den menneskelige tilv{\ae}relse m{\aa}tte den vise ikke alene forf{\o}lge m{\aa}l, der kan defineres i en sn{\ae}ver filosofisk forstand, men i h{\o}j grad ligeledes i en religi{\o}s. Den der opfyldte menneskeeksistensens form{\aa}l levede samtidig op til den sande fromhed. P{\aa} denne m{\aa}de kunne filosofiske meningsdannere opretholde en selvopfattelse og identitet som de sande fromme i mods{\ae}tning til andre filosofiske skoler samt de udannede masser. Heri genfindes et selvv{\ae}rd, der gav sig til kende i en p{\aa}st{\aa}et ret til at fortolke og bed{\o}mme religi{\o}se emner - myter, ritualer og forestillinger. De vise var de, der i religi{\o}s forstand havde opn{\aa}et den h{\o}jeste position i et kosmos, hvis struktur de selv havde formuleret og postuleret. Samtidig kan den type religi{\o}sitet filosofferne formulerede og rationaliserede med Max Weber beskrives som en form for verdensafvisning, hvilket kunne bidrage som {\aa}rsagsforklaring til en manglende teknologisk, naturvidenskabelig og industriel revolution i antikken.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, historie, antikhistorie, idehistorie, religionshistorie, videnskabshistorie, history, ancient history, history of ideas, history of religion, history of science",
author = "Jesper Rosenl{\o}v",
year = "2008",
language = "Dansk",
publisher = "L'Erma di Bretschneider",
address = "Italien",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Sub Luna

T2 - Kosmologier, religion og videnskab i antikken

AU - Rosenløv, Jesper

PY - 2008

Y1 - 2008

N2 -  Afhandlingen, Sub luna- kosmologier, religion og videnskab i antikken, undersøger de antikke forestillinger om naturens og universets indretning samt menneskets placering i verden således som dette kommer til udtryk i de kosmologiske teorier, der formuleredes i den antikke videnskabelige eller naturfilosofiske litteratur. I denne forbindelse inddrages de religiøse rammer som de naturfilosofiske forfattere reagerede imod, men samtidig var afhængige af eller omformulerede under udviklingen af egne teorier om universet og mennesket. Hovedsigtet for undersøgelsen er således den rolle og betydning religiøse forestillinger indtog i de antikke kosmologier og i forlængelse heraf en klarlægning af forholdet mellem religion og det, der kunne kaldes antik naturlære eller naturfilosofi.  Undersøgelsen omfatter den græsk-romerske verden i perioden fra førsokratikerne til mellemplatonikerne). Kildematerialet begrænses til den antikke faglitteratur, hvori kosmologiske overvejelser optræder eller indirekte må forudsættes. Det vil primært sige videnskabelige, akademiske eller naturfilosofiske tekster. Den indledende del (afs.2.1-9) med titlen Verdens grundvold omhandler udviklingen inden for de grundlæggende fysiske eller fysiologiske forestillinger. Denne del af afhandlingen tjener som en afklaring af hovedstrømningerne indenfor den antikke natur- og gudelære. Her undersøges hovedstrømningerne inden for opfattelsen og udforskningen af det man kunne kalde verdens grundvold. Hvorpå hviler kosmos' eksistens og natur? Hvad er den grundlæggende ontologi og hvad menes de fysiske grundrealiteter at være: altså verdens tilblivelse, struktur og grundbestanddele. På den anden side - og parallelt med dette - undersøger denne del, hvorledes filosofferne forholder sig til religionen, og hvorvidt og hvorledes de religionsfilosofiske hovedstrømninger spiller en rolle for de svar og de teorier, disse udviklede på det mere overordnede kosmologiske plan.  De næste to dele af afhandlingen viderefører undersøgelsen indenfor to mere specifikke fagfelter. Anden del, Himmel og jord (afs.3.1-9), omhandler således astronomien og omfatter en analyse af hovedstrømningerne indenfor den antikke astronomi med særlig fokus på de religiøse implikationer heraf. Hvad udgør universets og himmellegemernes natur og bestanddele? Hvad forårsager himmellegemernes bevægelser og hvilken indflydelse menes disse legemer at have på livet på Jorden - hvorfor og hvorledes?   Tredje del af undersøgelsen, Mennesket og kosmos (afs.4.1-9), behandler de levende væsner, herunder primært mennesket, dets natur samt forhold til og plads i verden. Altså antropologien, psykologien og lægekunsten med særlig fokus på de overvejelser, der afspejler forestillinger om forholdet mellem menneskets fysiologiske natur, legemet, livskraften, de sjælelige evner og hele målet med den menneskelige tilværelse. Hvad er et velfungerende menneske både i medicinsk, psykologisk og i kosmologisk forstand, hvis dette overhovedet lader sig adskille?  Undersøgelsens afsluttende del, Konklusioner og perspektiver (afs.5.1-3), opstiller ud fra en række konkluderende betragtninger vedrørende den antikke naturfilosofi og videnskab og dennes forhold til det religiøse en række mulige videre perspektiver af undersøgelsens resultater. Som konklusion kan der ikke tales om en generel sekularisering eller afmytologisering af den antikke naturfilosofi, astronomi eller den basale antropologi. I flere af de mest toneangivende systemer, som vi har et sammenhængende kendskab til, stod Gud eller det guddommelige i sidste ende som verdensordenens ophav og grundvold, hvorfor der ikke skelnes mellem virkende kræfter i naturen og det guddommelige.  F.eks. havde det i sidste ende en religiøs begrundelse, at himmellegemerne burde bevæge sig i cirkler. Sådan måtte det guddommelige bevæge sig. Forestillinger om planetguder og filosofiske spekulationer over universets guddommelighed efterlader med få undtagelser langt fra et indtryk af et afpersonificeret, 'affortryllet' eller livløst himmelrum, men snarere af et animeret verdensalt, omfattende guddommelige himmellegemer, der tilmed til tider opfattes som udøvende indflydelse på jordiske begivenheder og den menneskelige skæbne. For at nå målet for den menneskelige tilværelse måtte den vise ikke alene forfølge mål, der kan defineres i en snæver filosofisk forstand, men i høj grad ligeledes i en religiøs. Den der opfyldte menneskeeksistensens formål levede samtidig op til den sande fromhed. På denne måde kunne filosofiske meningsdannere opretholde en selvopfattelse og identitet som de sande fromme i modsætning til andre filosofiske skoler samt de udannede masser. Heri genfindes et selvværd, der gav sig til kende i en påstået ret til at fortolke og bedømme religiøse emner - myter, ritualer og forestillinger. De vise var de, der i religiøs forstand havde opnået den højeste position i et kosmos, hvis struktur de selv havde formuleret og postuleret. Samtidig kan den type religiøsitet filosofferne formulerede og rationaliserede med Max Weber beskrives som en form for verdensafvisning, hvilket kunne bidrage som årsagsforklaring til en manglende teknologisk, naturvidenskabelig og industriel revolution i antikken.

AB -  Afhandlingen, Sub luna- kosmologier, religion og videnskab i antikken, undersøger de antikke forestillinger om naturens og universets indretning samt menneskets placering i verden således som dette kommer til udtryk i de kosmologiske teorier, der formuleredes i den antikke videnskabelige eller naturfilosofiske litteratur. I denne forbindelse inddrages de religiøse rammer som de naturfilosofiske forfattere reagerede imod, men samtidig var afhængige af eller omformulerede under udviklingen af egne teorier om universet og mennesket. Hovedsigtet for undersøgelsen er således den rolle og betydning religiøse forestillinger indtog i de antikke kosmologier og i forlængelse heraf en klarlægning af forholdet mellem religion og det, der kunne kaldes antik naturlære eller naturfilosofi.  Undersøgelsen omfatter den græsk-romerske verden i perioden fra førsokratikerne til mellemplatonikerne). Kildematerialet begrænses til den antikke faglitteratur, hvori kosmologiske overvejelser optræder eller indirekte må forudsættes. Det vil primært sige videnskabelige, akademiske eller naturfilosofiske tekster. Den indledende del (afs.2.1-9) med titlen Verdens grundvold omhandler udviklingen inden for de grundlæggende fysiske eller fysiologiske forestillinger. Denne del af afhandlingen tjener som en afklaring af hovedstrømningerne indenfor den antikke natur- og gudelære. Her undersøges hovedstrømningerne inden for opfattelsen og udforskningen af det man kunne kalde verdens grundvold. Hvorpå hviler kosmos' eksistens og natur? Hvad er den grundlæggende ontologi og hvad menes de fysiske grundrealiteter at være: altså verdens tilblivelse, struktur og grundbestanddele. På den anden side - og parallelt med dette - undersøger denne del, hvorledes filosofferne forholder sig til religionen, og hvorvidt og hvorledes de religionsfilosofiske hovedstrømninger spiller en rolle for de svar og de teorier, disse udviklede på det mere overordnede kosmologiske plan.  De næste to dele af afhandlingen viderefører undersøgelsen indenfor to mere specifikke fagfelter. Anden del, Himmel og jord (afs.3.1-9), omhandler således astronomien og omfatter en analyse af hovedstrømningerne indenfor den antikke astronomi med særlig fokus på de religiøse implikationer heraf. Hvad udgør universets og himmellegemernes natur og bestanddele? Hvad forårsager himmellegemernes bevægelser og hvilken indflydelse menes disse legemer at have på livet på Jorden - hvorfor og hvorledes?   Tredje del af undersøgelsen, Mennesket og kosmos (afs.4.1-9), behandler de levende væsner, herunder primært mennesket, dets natur samt forhold til og plads i verden. Altså antropologien, psykologien og lægekunsten med særlig fokus på de overvejelser, der afspejler forestillinger om forholdet mellem menneskets fysiologiske natur, legemet, livskraften, de sjælelige evner og hele målet med den menneskelige tilværelse. Hvad er et velfungerende menneske både i medicinsk, psykologisk og i kosmologisk forstand, hvis dette overhovedet lader sig adskille?  Undersøgelsens afsluttende del, Konklusioner og perspektiver (afs.5.1-3), opstiller ud fra en række konkluderende betragtninger vedrørende den antikke naturfilosofi og videnskab og dennes forhold til det religiøse en række mulige videre perspektiver af undersøgelsens resultater. Som konklusion kan der ikke tales om en generel sekularisering eller afmytologisering af den antikke naturfilosofi, astronomi eller den basale antropologi. I flere af de mest toneangivende systemer, som vi har et sammenhængende kendskab til, stod Gud eller det guddommelige i sidste ende som verdensordenens ophav og grundvold, hvorfor der ikke skelnes mellem virkende kræfter i naturen og det guddommelige.  F.eks. havde det i sidste ende en religiøs begrundelse, at himmellegemerne burde bevæge sig i cirkler. Sådan måtte det guddommelige bevæge sig. Forestillinger om planetguder og filosofiske spekulationer over universets guddommelighed efterlader med få undtagelser langt fra et indtryk af et afpersonificeret, 'affortryllet' eller livløst himmelrum, men snarere af et animeret verdensalt, omfattende guddommelige himmellegemer, der tilmed til tider opfattes som udøvende indflydelse på jordiske begivenheder og den menneskelige skæbne. For at nå målet for den menneskelige tilværelse måtte den vise ikke alene forfølge mål, der kan defineres i en snæver filosofisk forstand, men i høj grad ligeledes i en religiøs. Den der opfyldte menneskeeksistensens formål levede samtidig op til den sande fromhed. På denne måde kunne filosofiske meningsdannere opretholde en selvopfattelse og identitet som de sande fromme i modsætning til andre filosofiske skoler samt de udannede masser. Heri genfindes et selvværd, der gav sig til kende i en påstået ret til at fortolke og bedømme religiøse emner - myter, ritualer og forestillinger. De vise var de, der i religiøs forstand havde opnået den højeste position i et kosmos, hvis struktur de selv havde formuleret og postuleret. Samtidig kan den type religiøsitet filosofferne formulerede og rationaliserede med Max Weber beskrives som en form for verdensafvisning, hvilket kunne bidrage som årsagsforklaring til en manglende teknologisk, naturvidenskabelig og industriel revolution i antikken.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - historie

KW - antikhistorie

KW - idehistorie

KW - religionshistorie

KW - videnskabshistorie

KW - history

KW - ancient history

KW - history of ideas

KW - history of religion

KW - history of science

M3 - Ph.d.-afhandling

BT - Sub Luna

PB - L'Erma di Bretschneider

CY - Københavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet

ER -

ID: 10854129