Marsbasen - fysik c i gymnasiet

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Standard

Marsbasen - fysik c i gymnasiet. / Bruun, Jesper; Andersen, Ida Viola Kalmark; Alavi, Karen; Harder, Sanne; Holm-Janas, Viktor.

Håndbog i scenariedidaktik. ed. / Simon Skov Fougt; Jeppe Bundsgaard; Thorkild Hanghøj; Morten Misfeldt. 1. ed. Aarhus : Aarhus Universitetsforlag, 2022. p. 288-301 (Didaktiske studier; No. 8).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Harvard

Bruun, J, Andersen, IVK, Alavi, K, Harder, S & Holm-Janas, V 2022, Marsbasen - fysik c i gymnasiet. in SS Fougt, J Bundsgaard, T Hanghøj & M Misfeldt (eds), Håndbog i scenariedidaktik. 1 edn, Aarhus Universitetsforlag, Aarhus, Didaktiske studier, no. 8, pp. 288-301.

APA

Bruun, J., Andersen, I. V. K., Alavi, K., Harder, S., & Holm-Janas, V. (2022). Marsbasen - fysik c i gymnasiet. In S. S. Fougt, J. Bundsgaard, T. Hanghøj, & M. Misfeldt (Eds.), Håndbog i scenariedidaktik (1 ed., pp. 288-301). Aarhus Universitetsforlag. Didaktiske studier No. 8

Vancouver

Bruun J, Andersen IVK, Alavi K, Harder S, Holm-Janas V. Marsbasen - fysik c i gymnasiet. In Fougt SS, Bundsgaard J, Hanghøj T, Misfeldt M, editors, Håndbog i scenariedidaktik. 1 ed. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag. 2022. p. 288-301. (Didaktiske studier; No. 8).

Author

Bruun, Jesper ; Andersen, Ida Viola Kalmark ; Alavi, Karen ; Harder, Sanne ; Holm-Janas, Viktor. / Marsbasen - fysik c i gymnasiet. Håndbog i scenariedidaktik. editor / Simon Skov Fougt ; Jeppe Bundsgaard ; Thorkild Hanghøj ; Morten Misfeldt. 1. ed. Aarhus : Aarhus Universitetsforlag, 2022. pp. 288-301 (Didaktiske studier; No. 8).

Bibtex

@inbook{a990c1cb391d4e9199817472421b2ffa,
title = "Marsbasen - fysik c i gymnasiet",
abstract = "Unders{\o}gelsesbaseret naturfagsundervisning (UBNU) er undervisningsstrategier, der kan give {\o}get l{\ae}ringsudbytte i science-undervisning i gymnasiet. Mange unders{\o}gelser viser, at eleverne bliver mere engagerede og f{\aa}r et dybere kendskab til naturvidenskabens begreber, n{\aa}r de anvender disse strategier. Paradoksaltpeger unders{\o}gelser ogs{\aa} p{\aa}, at de fleste elever ikke bryder sig om UBNU-formater. Vi argumenterer for, at dette kan have rod i en nulfejlskultur. Vi s{\o}ger at sandsynligg{\o}re, at man kan begynde at l{\o}se paradokset ved at opstille narrative scenarier med spilelementer, hvor fejl er tilladelige og ligefrem bel{\o}nnes. Vi foresl{\aa}r, at narrative scenarier kan give eleverne et alibi til at beg{\aa} fejl i undervisningen ud fra en case, Marsbasen. Marsbasen er et narrativt, scenariedidaktisk l{\ae}ringsspil. Det er opbygget med et overordnet narrativ, der indeholder en r{\ae}kke mindre scenarier. L{\ae}ringsspilleter designet, s{\aa} det d{\ae}kker hele fysik C i gymnasiet. Vi beskriver tre af de mindre scenarier, kaldet missioner, og giver tre eksempler p{\aa}, hvordan alibi kan komme i spil i undervisning med Marsbasen. Vi diskuterer alibiets funktion og foresl{\aa}r, at det kan g{\o}re fysikundervisningen personligt autentisk for eleverne. Vi afrunder kapitlet med en r{\ae}kke praktiske r{\aa}d til undervisere og designere, som har mod p{\aa} at afpr{\o}ve narrative scenarier.",
keywords = "Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, fysikdidaktik, Scenarier",
author = "Jesper Bruun and Andersen, {Ida Viola Kalmark} and Karen Alavi and Sanne Harder and Viktor Holm-Janas",
year = "2022",
language = "Dansk",
isbn = "978 87 7219 644 2",
series = "Didaktiske studier",
number = "8",
pages = "288--301",
editor = "Fougt, {Simon Skov} and Jeppe Bundsgaard and Thorkild Hangh{\o}j and Morten Misfeldt",
booktitle = "H{\aa}ndbog i scenariedidaktik",
publisher = "Aarhus Universitetsforlag",
edition = "1",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Marsbasen - fysik c i gymnasiet

AU - Bruun, Jesper

AU - Andersen, Ida Viola Kalmark

AU - Alavi, Karen

AU - Harder, Sanne

AU - Holm-Janas, Viktor

PY - 2022

Y1 - 2022

N2 - Undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning (UBNU) er undervisningsstrategier, der kan give øget læringsudbytte i science-undervisning i gymnasiet. Mange undersøgelser viser, at eleverne bliver mere engagerede og får et dybere kendskab til naturvidenskabens begreber, når de anvender disse strategier. Paradoksaltpeger undersøgelser også på, at de fleste elever ikke bryder sig om UBNU-formater. Vi argumenterer for, at dette kan have rod i en nulfejlskultur. Vi søger at sandsynliggøre, at man kan begynde at løse paradokset ved at opstille narrative scenarier med spilelementer, hvor fejl er tilladelige og ligefrem belønnes. Vi foreslår, at narrative scenarier kan give eleverne et alibi til at begå fejl i undervisningen ud fra en case, Marsbasen. Marsbasen er et narrativt, scenariedidaktisk læringsspil. Det er opbygget med et overordnet narrativ, der indeholder en række mindre scenarier. Læringsspilleter designet, så det dækker hele fysik C i gymnasiet. Vi beskriver tre af de mindre scenarier, kaldet missioner, og giver tre eksempler på, hvordan alibi kan komme i spil i undervisning med Marsbasen. Vi diskuterer alibiets funktion og foreslår, at det kan gøre fysikundervisningen personligt autentisk for eleverne. Vi afrunder kapitlet med en række praktiske råd til undervisere og designere, som har mod på at afprøve narrative scenarier.

AB - Undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning (UBNU) er undervisningsstrategier, der kan give øget læringsudbytte i science-undervisning i gymnasiet. Mange undersøgelser viser, at eleverne bliver mere engagerede og får et dybere kendskab til naturvidenskabens begreber, når de anvender disse strategier. Paradoksaltpeger undersøgelser også på, at de fleste elever ikke bryder sig om UBNU-formater. Vi argumenterer for, at dette kan have rod i en nulfejlskultur. Vi søger at sandsynliggøre, at man kan begynde at løse paradokset ved at opstille narrative scenarier med spilelementer, hvor fejl er tilladelige og ligefrem belønnes. Vi foreslår, at narrative scenarier kan give eleverne et alibi til at begå fejl i undervisningen ud fra en case, Marsbasen. Marsbasen er et narrativt, scenariedidaktisk læringsspil. Det er opbygget med et overordnet narrativ, der indeholder en række mindre scenarier. Læringsspilleter designet, så det dækker hele fysik C i gymnasiet. Vi beskriver tre af de mindre scenarier, kaldet missioner, og giver tre eksempler på, hvordan alibi kan komme i spil i undervisning med Marsbasen. Vi diskuterer alibiets funktion og foreslår, at det kan gøre fysikundervisningen personligt autentisk for eleverne. Vi afrunder kapitlet med en række praktiske råd til undervisere og designere, som har mod på at afprøve narrative scenarier.

KW - Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet

KW - fysikdidaktik

KW - Scenarier

UR - https://unipress.dk/udgivelser/h/h%C3%A5ndbog-i-scenariedidaktik/

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978 87 7219 644 2

T3 - Didaktiske studier

SP - 288

EP - 301

BT - Håndbog i scenariedidaktik

A2 - Fougt, Simon Skov

A2 - Bundsgaard, Jeppe

A2 - Hanghøj, Thorkild

A2 - Misfeldt, Morten

PB - Aarhus Universitetsforlag

CY - Aarhus

ER -

ID: 304275864