Kanon, tvetydigt intellektuelt arbejde og politisk magt i 00'erne

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Kanon, tvetydigt intellektuelt arbejde og politisk magt i 00'erne. / Øland, Trine.

In: Dansk Pædagogisk Tidsskrift, No. 2, 09.05.2012, p. 14-27.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Øland, T 2012, 'Kanon, tvetydigt intellektuelt arbejde og politisk magt i 00'erne', Dansk Pædagogisk Tidsskrift, no. 2, pp. 14-27.

APA

Øland, T. (2012). Kanon, tvetydigt intellektuelt arbejde og politisk magt i 00'erne. Dansk Pædagogisk Tidsskrift, (2), 14-27.

Vancouver

Øland T. Kanon, tvetydigt intellektuelt arbejde og politisk magt i 00'erne. Dansk Pædagogisk Tidsskrift. 2012 May 9;(2):14-27.

Author

Øland, Trine. / Kanon, tvetydigt intellektuelt arbejde og politisk magt i 00'erne. In: Dansk Pædagogisk Tidsskrift. 2012 ; No. 2. pp. 14-27.

Bibtex

@article{36913b4f24864016b26ee8cd501d4720,
title = "Kanon, tvetydigt intellektuelt arbejde og politisk magt i 00'erne",
abstract = "I artiklen Kanon, tvetydigt intellektuelt arbejde og politisk magt i 00{\textquoteright}erne analyserer Trine {\O}land argumenter for kulturkanonen, historiekanonen og demokratikanonen, der p{\aa} forskellig vis var m{\aa}lrettet skole- og uddannelsessystemet. Den politiske magts argumenter for de tre kanoner beskrives som sammenh{\ae}ngende i sit fokus p{\aa} forsvaret for menneskets naturlige nationalkulturelle placering og kronologiske udvikling, hvilket ledsages af en karakterisering af {\textquoteright}indvandreren{\textquoteright} i Danmark som {\textquoteright}tilbagest{\aa}ende{\textquoteright} og {\textquoteright}udemokratisk{\textquoteright} kulturelt og historisk. Toneangivende kanonudvalgsmedlemmers forholden sig til kanonerne beskrives desuden, og her er det centralt, at argumenterne fremst{\aa}r tvetydige: p{\aa} den ene side fremf{\o}res {\textquoteright}rent{\textquoteright} kunstneriske, historiske eller filosofiske v{\ae}sentlighedskriterier med reference til uafh{\ae}ngige intellektuelle felter; p{\aa} den anden side fremf{\o}res synspunktet, at kanonerne er {\textquoteright}n{\o}dvendige{\textquoteright} i en tid med globalisering, multikultur og tilstedev{\ae}relse af {\textquoteright}muslimer{\textquoteright}. Intellektuelles symbolske magt bidrager s{\aa}ledes med ideologisk kraft i den politiske magts symbolske og eksklusive afgr{\ae}nsning af og historieskrivning om samfundsf{\ae}llesskabet Danmark. Artiklen s{\ae}tter p{\aa} den m{\aa}de sp{\o}rgsm{\aa}lstegn ved den s{\ae}dvanlige opfattelse af (statsansatte) intellektuelle som rebelske eller tjenere af {\textquoteright}sandheden{\textquoteright} uanset hvad",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, kanon, politisk magt, nationalkultur, historiebrug, intellektuelle",
author = "Trine {\O}land",
note = "Gratis e-kopi via www.bibliotek.dk",
year = "2012",
month = may,
day = "9",
language = "Dansk",
pages = "14--27",
journal = "Dansk P{\ae}dagogisk Tidsskrift",
issn = "0904-2393",
publisher = "Foreningen bag Udgivelsen af Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
number = "2",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Kanon, tvetydigt intellektuelt arbejde og politisk magt i 00'erne

AU - Øland, Trine

N1 - Gratis e-kopi via www.bibliotek.dk

PY - 2012/5/9

Y1 - 2012/5/9

N2 - I artiklen Kanon, tvetydigt intellektuelt arbejde og politisk magt i 00’erne analyserer Trine Øland argumenter for kulturkanonen, historiekanonen og demokratikanonen, der på forskellig vis var målrettet skole- og uddannelsessystemet. Den politiske magts argumenter for de tre kanoner beskrives som sammenhængende i sit fokus på forsvaret for menneskets naturlige nationalkulturelle placering og kronologiske udvikling, hvilket ledsages af en karakterisering af ’indvandreren’ i Danmark som ’tilbagestående’ og ’udemokratisk’ kulturelt og historisk. Toneangivende kanonudvalgsmedlemmers forholden sig til kanonerne beskrives desuden, og her er det centralt, at argumenterne fremstår tvetydige: på den ene side fremføres ’rent’ kunstneriske, historiske eller filosofiske væsentlighedskriterier med reference til uafhængige intellektuelle felter; på den anden side fremføres synspunktet, at kanonerne er ’nødvendige’ i en tid med globalisering, multikultur og tilstedeværelse af ’muslimer’. Intellektuelles symbolske magt bidrager således med ideologisk kraft i den politiske magts symbolske og eksklusive afgrænsning af og historieskrivning om samfundsfællesskabet Danmark. Artiklen sætter på den måde spørgsmålstegn ved den sædvanlige opfattelse af (statsansatte) intellektuelle som rebelske eller tjenere af ’sandheden’ uanset hvad

AB - I artiklen Kanon, tvetydigt intellektuelt arbejde og politisk magt i 00’erne analyserer Trine Øland argumenter for kulturkanonen, historiekanonen og demokratikanonen, der på forskellig vis var målrettet skole- og uddannelsessystemet. Den politiske magts argumenter for de tre kanoner beskrives som sammenhængende i sit fokus på forsvaret for menneskets naturlige nationalkulturelle placering og kronologiske udvikling, hvilket ledsages af en karakterisering af ’indvandreren’ i Danmark som ’tilbagestående’ og ’udemokratisk’ kulturelt og historisk. Toneangivende kanonudvalgsmedlemmers forholden sig til kanonerne beskrives desuden, og her er det centralt, at argumenterne fremstår tvetydige: på den ene side fremføres ’rent’ kunstneriske, historiske eller filosofiske væsentlighedskriterier med reference til uafhængige intellektuelle felter; på den anden side fremføres synspunktet, at kanonerne er ’nødvendige’ i en tid med globalisering, multikultur og tilstedeværelse af ’muslimer’. Intellektuelles symbolske magt bidrager således med ideologisk kraft i den politiske magts symbolske og eksklusive afgrænsning af og historieskrivning om samfundsfællesskabet Danmark. Artiklen sætter på den måde spørgsmålstegn ved den sædvanlige opfattelse af (statsansatte) intellektuelle som rebelske eller tjenere af ’sandheden’ uanset hvad

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - kanon

KW - politisk magt

KW - nationalkultur

KW - historiebrug

KW - intellektuelle

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 14

EP - 27

JO - Dansk Pædagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Pædagogisk Tidsskrift

SN - 0904-2393

IS - 2

ER -

ID: 38095826