Dovne drenge eller dødbringende matematik?

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Drengene i studenterårgangene 2008-10 klarede sig markant dårligere end pigerne i matematik B i det almene gymnasium. Ved folkeskolens afgangsprøve var det omvendt. Ud fra et totalt datamateriale, suppleret med andre data og interviews med lærere og elever, afdækker vi forskellene. Vi konstaterer bl.a. at der ikke i de skriftlige eksamensopgaver kan konstateres pige- eller drengeopgaver, men også at folkeskolens afgangsprøve i matematik har en forbavsende lav prognoseværdi for gymnasiekarakteren. Vi diskuterer mulige forklaringer, herunder hvordan de to køn reagerer på ændrede krav, emner og undervisning. Overgangen til gymnasiet afgiver blandede signaler som ikke alle drenge afkoder hensigtsmæssigt.
Original languageDanish
JournalMONA: Matematik og Naturfagsdidaktik
Volume2012
Issue number1
Pages (from-to)23-45
Number of pages23
ISSN1604-8628
Publication statusPublished - 10 Mar 2012

ID: 37758880