Byzantine Neumes: A New Introduction to the Middle Byzantine Musical Notation

Research output: Book/ReportBookResearchpeer-review

Standard

Byzantine Neumes : A New Introduction to the Middle Byzantine Musical Notation. / Troelsgård, Christian.

København : Museum Tusculanum, 2011. 142 p. (Monumenta Musicae Byzantinae, Subsidia , Vol. 9).

Research output: Book/ReportBookResearchpeer-review

Harvard

Troelsgård, C 2011, Byzantine Neumes: A New Introduction to the Middle Byzantine Musical Notation. Monumenta Musicae Byzantinae, Subsidia , vol. 9, Museum Tusculanum, København.

APA

Troelsgård, C. (2011). Byzantine Neumes: A New Introduction to the Middle Byzantine Musical Notation. København: Museum Tusculanum. Monumenta Musicae Byzantinae, Subsidia , Vol.. 9

Vancouver

Troelsgård C. Byzantine Neumes: A New Introduction to the Middle Byzantine Musical Notation. København: Museum Tusculanum, 2011. 142 p. (Monumenta Musicae Byzantinae, Subsidia , Vol. 9).

Author

Troelsgård, Christian. / Byzantine Neumes : A New Introduction to the Middle Byzantine Musical Notation. København : Museum Tusculanum, 2011. 142 p. (Monumenta Musicae Byzantinae, Subsidia , Vol. 9).

Bibtex

@book{a90167922c604b6c8ee69eb97c195e48,
title = "Byzantine Neumes: A New Introduction to the Middle Byzantine Musical Notation",
abstract = "’Den middelbyzantinske notation’ blev taget i brug omkring {\aa}r 1150, og det er den tidligste form for byzantinske noder, der i dag kan transskriberes med nogenlunde sikkerhed. Derfor kan det musikalske indhold i musikh{\aa}ndskrifter fra f{\o}r 1150 kun forst{\aa}s gennem middelbyzantinske versioner af de {\ae}ldre kirkesange. Den middelbyzantinske notation vedblev at v{\ae}re de gr{\ae}sk-ortodokse kirkers foretrukne musikalske skriftsystem helt frem til begyndelsen af 1800-tallet. Form{\aa}let med denne udgivelse er f{\o}rst og fremmest at tjene som n{\o}gle til dechifreringen af den byzantinske kirkemusiks nodesystem, n{\ae}rmere bestemt ’den middelbyzantinske neume-notation’. Desuden introducerer bogen den byzantinske kirkesang i bredere forstand og behandler emner som mundtlig overlevering af kirkemusikken f{\o}r notationens opfindelse, de forskellige typer af musikalske notationer i Byzans, samordningen af tekst og melodi i byzantinsk musik, den byzantinske nodeskrift sammenlignet med den vesteurop{\ae}iske middelalders neume-skrift, kirketonearterne, formler og intervaller, samt udviklingen af de forskellige kirkemusikalske genrer. Christian Troelsg{\aa}rd pr{\ae}senterer i bogen den byzantinske kirkesangs forskellige genrer, sp{\ae}ndende fra munkeklostrenes enkle salmodi til Hagia Sofia-kirkens st{\ae}rkt forsirede katedralsang. L{\ae}seren f{\aa}r et f{\o}rsteh{\aa}ndsindtryk af kilderne til den byzantinske musik, idet bogen indeholder fotografiske gengivelser af en serie daterede og lokaliserede musikh{\aa}ndskrifter. Endvidere pr{\ae}senteres mere end 60 musikeksempler med transskription til moderne linjenotation og en detaljeret bibliografi. Bogen er t{\ae}nkt som en opdatering og uddybning af H.J.W. Tillyards Handbook of the Middle Byzantine Musical Notation (K{\o}benhavn 1935), en af de f{\o}rste udgivelser i serien Monumenta Musicae Byzantinae. Udgivelsen opsummerer s{\aa}ledes mere end 75 {\aa}rs forskning p{\aa} et vigtigt, men stadig temmelig ukendt omr{\aa}de af den europ{\ae}iske musiks tidlige historie.",
keywords = "Faculty of Humanities, byzantinsk musik, musikhistorie, musikalsk notation, Oriental christianity, musikh{\aa}ndskrifter",
author = "Christian Troelsg{\aa}rd",
year = "2011",
language = "English",
isbn = "9788763531580",
series = "Monumenta Musicae Byzantinae, Subsidia",
publisher = "Museum Tusculanum",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Byzantine Neumes

T2 - A New Introduction to the Middle Byzantine Musical Notation

AU - Troelsgård, Christian

PY - 2011

Y1 - 2011

N2 - ’Den middelbyzantinske notation’ blev taget i brug omkring år 1150, og det er den tidligste form for byzantinske noder, der i dag kan transskriberes med nogenlunde sikkerhed. Derfor kan det musikalske indhold i musikhåndskrifter fra før 1150 kun forstås gennem middelbyzantinske versioner af de ældre kirkesange. Den middelbyzantinske notation vedblev at være de græsk-ortodokse kirkers foretrukne musikalske skriftsystem helt frem til begyndelsen af 1800-tallet. Formålet med denne udgivelse er først og fremmest at tjene som nøgle til dechifreringen af den byzantinske kirkemusiks nodesystem, nærmere bestemt ’den middelbyzantinske neume-notation’. Desuden introducerer bogen den byzantinske kirkesang i bredere forstand og behandler emner som mundtlig overlevering af kirkemusikken før notationens opfindelse, de forskellige typer af musikalske notationer i Byzans, samordningen af tekst og melodi i byzantinsk musik, den byzantinske nodeskrift sammenlignet med den vesteuropæiske middelalders neume-skrift, kirketonearterne, formler og intervaller, samt udviklingen af de forskellige kirkemusikalske genrer. Christian Troelsgård præsenterer i bogen den byzantinske kirkesangs forskellige genrer, spændende fra munkeklostrenes enkle salmodi til Hagia Sofia-kirkens stærkt forsirede katedralsang. Læseren får et førstehåndsindtryk af kilderne til den byzantinske musik, idet bogen indeholder fotografiske gengivelser af en serie daterede og lokaliserede musikhåndskrifter. Endvidere præsenteres mere end 60 musikeksempler med transskription til moderne linjenotation og en detaljeret bibliografi. Bogen er tænkt som en opdatering og uddybning af H.J.W. Tillyards Handbook of the Middle Byzantine Musical Notation (København 1935), en af de første udgivelser i serien Monumenta Musicae Byzantinae. Udgivelsen opsummerer således mere end 75 års forskning på et vigtigt, men stadig temmelig ukendt område af den europæiske musiks tidlige historie.

AB - ’Den middelbyzantinske notation’ blev taget i brug omkring år 1150, og det er den tidligste form for byzantinske noder, der i dag kan transskriberes med nogenlunde sikkerhed. Derfor kan det musikalske indhold i musikhåndskrifter fra før 1150 kun forstås gennem middelbyzantinske versioner af de ældre kirkesange. Den middelbyzantinske notation vedblev at være de græsk-ortodokse kirkers foretrukne musikalske skriftsystem helt frem til begyndelsen af 1800-tallet. Formålet med denne udgivelse er først og fremmest at tjene som nøgle til dechifreringen af den byzantinske kirkemusiks nodesystem, nærmere bestemt ’den middelbyzantinske neume-notation’. Desuden introducerer bogen den byzantinske kirkesang i bredere forstand og behandler emner som mundtlig overlevering af kirkemusikken før notationens opfindelse, de forskellige typer af musikalske notationer i Byzans, samordningen af tekst og melodi i byzantinsk musik, den byzantinske nodeskrift sammenlignet med den vesteuropæiske middelalders neume-skrift, kirketonearterne, formler og intervaller, samt udviklingen af de forskellige kirkemusikalske genrer. Christian Troelsgård præsenterer i bogen den byzantinske kirkesangs forskellige genrer, spændende fra munkeklostrenes enkle salmodi til Hagia Sofia-kirkens stærkt forsirede katedralsang. Læseren får et førstehåndsindtryk af kilderne til den byzantinske musik, idet bogen indeholder fotografiske gengivelser af en serie daterede og lokaliserede musikhåndskrifter. Endvidere præsenteres mere end 60 musikeksempler med transskription til moderne linjenotation og en detaljeret bibliografi. Bogen er tænkt som en opdatering og uddybning af H.J.W. Tillyards Handbook of the Middle Byzantine Musical Notation (København 1935), en af de første udgivelser i serien Monumenta Musicae Byzantinae. Udgivelsen opsummerer således mere end 75 års forskning på et vigtigt, men stadig temmelig ukendt område af den europæiske musiks tidlige historie.

KW - Faculty of Humanities

KW - byzantinsk musik

KW - musikhistorie

KW - musikalsk notation

KW - Oriental christianity

KW - musikhåndskrifter

M3 - Book

SN - 9788763531580

T3 - Monumenta Musicae Byzantinae, Subsidia

BT - Byzantine Neumes

PB - Museum Tusculanum

CY - København

ER -

ID: 36075384