”En sværm af skyer, som skal tænkes”: En diskussion af kultur, kunst og æstetik

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

”En sværm af skyer, som skal tænkes” : En diskussion af kultur, kunst og æstetik. / Johansen, Martin Blok; Morsing, Ole.

In: Studier i Pædagogisk Filosofi, Vol. 3, No. 2, 2014, p. 1-20.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Johansen, MB & Morsing, O 2014, '”En sværm af skyer, som skal tænkes”: En diskussion af kultur, kunst og æstetik', Studier i Pædagogisk Filosofi, vol. 3, no. 2, pp. 1-20. https://doi.org/10.7146/spf.v3i2.18132

APA

Johansen, M. B., & Morsing, O. (2014). ”En sværm af skyer, som skal tænkes”: En diskussion af kultur, kunst og æstetik. Studier i Pædagogisk Filosofi, 3(2), 1-20. https://doi.org/10.7146/spf.v3i2.18132

Vancouver

Johansen MB, Morsing O. ”En sværm af skyer, som skal tænkes”: En diskussion af kultur, kunst og æstetik. Studier i Pædagogisk Filosofi. 2014;3(2):1-20. https://doi.org/10.7146/spf.v3i2.18132

Author

Johansen, Martin Blok ; Morsing, Ole. / ”En sværm af skyer, som skal tænkes” : En diskussion af kultur, kunst og æstetik. In: Studier i Pædagogisk Filosofi. 2014 ; Vol. 3, No. 2. pp. 1-20.

Bibtex

@article{6debd8eb6bf542c8bab7e8ea6035a978,
title = "”En sv{\ae}rm af skyer, som skal t{\ae}nkes”: En diskussion af kultur, kunst og {\ae}stetik",
abstract = "Der findes mange forskellige forst{\aa}elser og definitioner af begrebet {\ae}stetik i dag. Nogle gange betragtes det som identisk med det sk{\o}nne eller det sanselige og andre gange har det en mere hverdagsagtig betydning, hvor det associeres med fx et veld{\ae}kket frokostbord. Det f{\ae}lles for dem er imidlertid, at {\ae}stetik forst{\aa}s som noget, man kan registrere i den virkelig verden, hvor det har f{\aa}et tilskrevet selvst{\ae}ndig eksistens. Begrebet har dermed underg{\aa}et en {\textquoteleft}ontologisk dumpning{\textquoteright}, hvormed vi forst{\aa}r det, at et analytisk begreb er blevet til en {"}ting i verden” – alts{\aa} at et epistemologisk forhold er blevet transformeret til et ontologisk forhold. Problemet med dette er, at det man potentielt kan forst{\aa} med, i stedet er blevet noget, man skal forst{\aa}. Med bestr{\ae}belsen om ikke at nedprioritere erkendelsesdimensionen til fordel for oplevelsesdimensionen fors{\o}ger vi i denne artikel at genetablere {\ae}stetik som et analytisk begreb: Noget, man kan se med – i stedet for noget man ser. Vi perspektiverer endvidere til kultur og kunst, som vi mener har underg{\aa}et den samme ontologiske dumpning. Artiklen afsluttes med nogle refleksioner over, hvilke implikationer dette kan have for p{\ae}dagogisk praksis. Artiklen tager sit teoretiske afs{\ae}t hos filosoffen Jean-Francois Lyotard, og den henter sit eksempelmateriale hos forfatteren Karl Ove Knausg{\aa}rd.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, kunst , Lyotard, Knausg{\aa}rd, meddelbarhed, {\AE}stetik, kultur",
author = "Johansen, {Martin Blok} and Ole Morsing",
year = "2014",
doi = "10.7146/spf.v3i2.18132",
language = "Dansk",
volume = "3",
pages = "1--20",
journal = "Studier i P{\ae}dagogisk Filosofi",
issn = "2244-9140",
publisher = "P{\ae}dagogisk Filosofisk Forening",
number = "2",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - ”En sværm af skyer, som skal tænkes”

T2 - En diskussion af kultur, kunst og æstetik

AU - Johansen, Martin Blok

AU - Morsing, Ole

PY - 2014

Y1 - 2014

N2 - Der findes mange forskellige forståelser og definitioner af begrebet æstetik i dag. Nogle gange betragtes det som identisk med det skønne eller det sanselige og andre gange har det en mere hverdagsagtig betydning, hvor det associeres med fx et veldækket frokostbord. Det fælles for dem er imidlertid, at æstetik forstås som noget, man kan registrere i den virkelig verden, hvor det har fået tilskrevet selvstændig eksistens. Begrebet har dermed undergået en ‘ontologisk dumpning’, hvormed vi forstår det, at et analytisk begreb er blevet til en "ting i verden” – altså at et epistemologisk forhold er blevet transformeret til et ontologisk forhold. Problemet med dette er, at det man potentielt kan forstå med, i stedet er blevet noget, man skal forstå. Med bestræbelsen om ikke at nedprioritere erkendelsesdimensionen til fordel for oplevelsesdimensionen forsøger vi i denne artikel at genetablere æstetik som et analytisk begreb: Noget, man kan se med – i stedet for noget man ser. Vi perspektiverer endvidere til kultur og kunst, som vi mener har undergået den samme ontologiske dumpning. Artiklen afsluttes med nogle refleksioner over, hvilke implikationer dette kan have for pædagogisk praksis. Artiklen tager sit teoretiske afsæt hos filosoffen Jean-Francois Lyotard, og den henter sit eksempelmateriale hos forfatteren Karl Ove Knausgård.

AB - Der findes mange forskellige forståelser og definitioner af begrebet æstetik i dag. Nogle gange betragtes det som identisk med det skønne eller det sanselige og andre gange har det en mere hverdagsagtig betydning, hvor det associeres med fx et veldækket frokostbord. Det fælles for dem er imidlertid, at æstetik forstås som noget, man kan registrere i den virkelig verden, hvor det har fået tilskrevet selvstændig eksistens. Begrebet har dermed undergået en ‘ontologisk dumpning’, hvormed vi forstår det, at et analytisk begreb er blevet til en "ting i verden” – altså at et epistemologisk forhold er blevet transformeret til et ontologisk forhold. Problemet med dette er, at det man potentielt kan forstå med, i stedet er blevet noget, man skal forstå. Med bestræbelsen om ikke at nedprioritere erkendelsesdimensionen til fordel for oplevelsesdimensionen forsøger vi i denne artikel at genetablere æstetik som et analytisk begreb: Noget, man kan se med – i stedet for noget man ser. Vi perspektiverer endvidere til kultur og kunst, som vi mener har undergået den samme ontologiske dumpning. Artiklen afsluttes med nogle refleksioner over, hvilke implikationer dette kan have for pædagogisk praksis. Artiklen tager sit teoretiske afsæt hos filosoffen Jean-Francois Lyotard, og den henter sit eksempelmateriale hos forfatteren Karl Ove Knausgård.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - kunst

KW - Lyotard

KW - Knausgård

KW - meddelbarhed

KW - Æstetik

KW - kultur

U2 - 10.7146/spf.v3i2.18132

DO - 10.7146/spf.v3i2.18132

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 3

SP - 1

EP - 20

JO - Studier i Pædagogisk Filosofi

JF - Studier i Pædagogisk Filosofi

SN - 2244-9140

IS - 2

ER -

ID: 135802484